Florac

27-7-2012   Dag 1
Na een dag van voorbereidingen, uitrusten en inpakken begint vandaag het grote avontuur. Niet zo groot als de voorgaande jaren die ons naar exotische bestemmingen als bijvoorbeeld Borneo of Oost Afrika brachten, maar met een zwangere Vanou die bijna 24 weken op de teller heeft staan mag ook dit avontuur niet worden onderschat. Toch heeft Vanou het onderweg moeilijk met het afscheid van deze verre bestemmingen. En ja, hormonen zullen zeker hierin meespelen.
Gewapend met twee navigatie-apparaten – de ingebouwde heeft slechts the major roads of Europe – maar zonder kaart van Frankrijk, begint de reis voorspoedig. Totdat we bij Parijs zijn. De kortste en snelste route is over Le Periferique, maar helaas niet in het geval van vakantie-vierende Fransen. En dus keldert de gemiddelde snelheid naar beneden. Daarna rijdt het lekker door.
Bij Clermont Ferrand is het mooi geweest voor die dag. We slaan de Acsi Klein & Fijn Camping Gids erop na en kiezen een camping uit waar we die nacht zullen slapen. We belanden op de Camping Municipal in Auzon en zetten de tent op.

28-7-2012   Dag 2
‘s Nachts begint het – niet geheel onverwacht, maar toch… – te hozen. Een voorbode van het weer dat ons de komende week in de Auvergne te wachten staat. We pakken de natte boel in en rijden verder naar het zuiden richting Florac in de Languedoc.
De shortlist bestaat uit 3 campings: eentje valt af vanwege het plaatje met een uitstraling van een familiecamping met permanente stacaravans, de tweede omdat deze qua sfeer en faciliteiten tegenvalt, dus alle hoop is gevestigd op nummer 3. Gelukkig is het raak, althans bij de naastgelegen camping en na even zoeken. Camping Velay aan de Pont Neuf van Florac ligt aan de Tarnon en wij zetten onze tent op aan de rand ervan om maximaal te kunnen genieten van het uitzicht. We plunderen de Carrefour en doen verder he-le-maal niets. Ik geniet van een wijntje uit de regio en Vanou van haar Grolsch Stender, waarvan we 3 six-packs vanuit Nederland hebbben meegenomen. Geen aardappelen, maar alcohol-vrij pils neemt men tegenwoordig mee als er gekampeerd gaat worden.

29-7-2012   Dag 3

Dolce far niente

30-7-2012   Dag 4 roadtripping
We gaan een roadtrip maken door La Causse Mejean. Vanuit Florac rijden we over een steil, smal en kronkelend bergweggetje naar boven. Vanou vraagt vooraf waarom deze weg rood-wit geblokt staat ingetekend op de kaart. Voor nu volstaat het omdat de weg steil is. Het leugentje om bestwil moet verhullen dat het in feite een ‘route dangereux’ is die off limits is voor vrachtverkeer, campers en caravans. Wel krijgt Vanou de veto-kaart mee om mee te kunnen omdraaien wanneer het voor haar genoeg is geweest.
Eenmaal boven – zonder gebruik van de veto – maken we een korte wandeling door Parc Cevennes voordat we verder rijden naar Aven Armand. Onderweg passeren we kleine pittoreske dorpjes en we rijden door La Villerette, een gehucht dat niet eens op de kaart staat, maar ‘wereldberoemd’ is om zijn Przewalski paarden.
Aven Armand blijkt een grot te zijn waar we beiden in het verleden al genoeg van hebben gezien. En dus rijden we door wetende dat we de mooiste grot van Europa achter ons laten voor wellicht een andere keer. Next stop: Le Gorge du Tarn.
Halverwege zetten we de auto aan de kant om te picknicken. Daarna rijden we over een andere ‘route dangereux’ naar beneden. Vanou laat zich niet kennen ondanks het feit de de weg nog smaller en de afgronden nog steiler is dan de eerste van vandaag. Halverwege stoppen we om naar Le Corniches du Causse Mejean en de rondcircelende roofvogels te kijken. Vervolgens dalen we verder af om heelhuids en ongeschonden aan het einde van Le Gorge du Tarn te arriveren.
Vanaf daar volgen we Le Tarn stroomopwaarts en meanderen we mee langs de kalkstenen wanden waar Le Tarn zich ooit een weg doorheen gesleten heeft. In Les Vignes slaan we linksaf – nee Vanou, niet rechtsaf – en klimmen weer omhoog naar Pointe Sublime. Eenmaal boven concluderen we dat de plek haar naam eer aandoet. Een schitterend uitzicht over Le Tarn! Via een kleine – maar normale weg – rijden we terug richting de oever van Le Tarn om Le Gorge verder stroomopwaarts te volgen totdat we weer terug zijn op de camping aan Le Tornan – een zijarm van Le Tarn – in Florac.

31-7-2012   Dag 5
We slapen lekker uit, ontbijten op ons gemak en doen het ‘s ochtends rustig aan. Zo rustig dat het tegen het middaguur aanloopt en we gelijk doorpakken met de lunch. Alsof we god in Frankrijk zijn…
In de namiddag bekijken we het Palais de Justice en omgeving in Florac en daarna wandelen we door het park. Voor veel meer dan dat is het vandaag te warm, dus we koelen ons af in Le Tarnon.

1-8-2012   Dag 6 Sainte Eminie et quelque chateaux
Laat de chateaux maar zitten. We zien er maar eentje waar er vier en een ruine zijn ingetekend op de kaart. Sainte Enimie vinden we gelukkig wel (is ook niet moeilijk te missen). Het is een mooi middeleeuws dorpje waar we een paar uurtjes rondslenteren en lekker lunchen op het terras.
Als we tegen het einde van de dag bijna terug zijn op de camping worden we gebeld door Camiel. Hij, Renske en Karlijn staan ons op te wachten op de camping. Later gaan we bij hun langs om ze te helpen met het opzetten van hun tent en voor een kleine borrel.

2-8-2012   Dag 7
Wasdag. Verder doen we niet veel bijzonders en genieten we van onze vakantie en spelen we onze nieuwe nummer 1 vrijetijdsverdrijf: mens-erger-je-niet. Al staat er uberdeutsch Ludo op de doos??

3-8-2012   Dag 8 Mende
We brengen een bezoek aan Mende, de hoofdstad van het departement Lozere. Het is een middeleeuws stadje met een grote kathedraal, maar wat vooral opvalt is hoe rustig het er in de oude binnenstad is. Bijna uitgestorven zelfs. We slenteren rond door de smalle steegjes en straatjes en we strijken neer op het terras. Camiel, Renske en Karlijn zijn inmiddels ook aangehaakt als we aan een late lunch gaan beginnen. Daarna lopen we terug naar de auto en rijden we terug naar Florac.

4-8-2012   Dag 9 La Garde Guerin
Het is anderhalf uur rijden naar het oude vestingstadje dat vroeger het Centraal Massief met Montpellier verbond. De weg is smal en bochtig en Vanou vind al dat geslinger maat niks. Vooral de meters die ze naar beneden kan kijken… eenmaal in La Garde Guerin lopen we er rond, drinken we wat en genieten we van het uitzicht, want het stadje ligt bovenop een plateau dat onder andere uitkijkt op Le Gorge de Chaussac.
Op de weg terug nemen we een andere route via de N106 die wat minder spannend is dan de heenreis. Op 50km van Florac belt Camiel dat ze straks bij ons op de stoep staan. Gezellig! Bier, wijn en pizza :)

5-8-2012   Dag 10
Onweer en regen. De hele nacht lang en ‘s ochtends ook. We ontbijten dus in de tent. Rond de middag klaart het gelukkig op al is het volgens de vooruitzichten maar van korte duur. Halverwege de avond wordt weer opnieuw regen en onweer verwacht. We koesteren de zonnestralen en lezen – heerlijk ontspannen – een boekje.

6-8-2012   Dag 11
We slapen uit in een klamme tent, want vannacht was het weer raak met een heleboel onweer en regen. Twee lagedruk gebieden Victoria en Ursula klappen met flink geweld tegen elkaar aan en dat hebben we gemerkt.

7-8-2012   Dag 12
Met Camiel ga ik vandaag een wandeling maken. ‘s Ochtends om half negen stoppen we – na een kop koffie – bij de bakker op de camping om ontbijt en lunch-voor-onderweg te halen. Daarna gaan we op weg naar Florac waar een wandelroute op ons wacht die ons na 19 km o.a. langs de vallei van Le Tarnon, Le Causse Mejaun en Florac loodst. Na 5 uur drinken we een welverdiende pint op het terras en gaan we terug naar de camping La Rosette, waar Vanou samen met Renske en Karlijn de ochtend en de middag heeft doorgebracht.
‘s Avonds eten Vanou en ik nog een hapje in het dorp om de dag af te sluiten. Allebei aan de aligot :-P

8-8-2012   Dag 13
Hier redelijk in de buurt is een reservaat met meer dan 100 wolven uit verschillende gebieden van de wereld. Maar voordat we daar naartoe gaan doen we eerst wat boodschappen bij de Carrefour in het dorp. Wederom staan we versteld van de slechte parkeergewoontes van de Fransen die tegen het asociale aangrenzen. Ook bij het wolvenpark – genaamd Les Loups de G… – is de parkeerkwaliteit niet om over naar huis te schrijven.
In het park laten de wolven zich in eerste instantie nauwelijks zien. De meesten slapen of hebben de koelte van de schaduw opgezocht. Gelukkig zien we er meer dan genoeg. Vooral de arctische wolven die liggen te zonnebaden zijn met hun witte vacht in het groene gras niet te missen. Anderen zijn wat moeilijker te spotten.

9-8-2012   Dag 14
Na een (wederom) koude nacht beginnen we na het ontbijt aan dezelfde wandeling die ik twee dagen ervoor met Camiel heb gelopen. Een stukje ervan dan. Het eerste stuk is best steil en met een ongeschikt schoeisel en een hart dat pompt voor twee houden we het na een half uurtje voor gezien. Met bijna 26 weken zwangerschap op de teller is heuvelachtig terrein net iets teveel van het goede.
Terug op de camping genieten we van de zon en va de schaduw, want met 34 graden is het heerlijk maar ook een beetje warm.

10-8-2012   Dag 15
Inpakken en wegwezen; de koek is op; we gaan naar huis. Voorlopig geen luchtbedjes meer of met wc-rollen over de camping. Vanaf vanavond baden we weer in de luxe van ons eigen huis.