Kenia

Dag 31 – 12/11/10: Masai Mara

We hoeven pas om 8:00 uur te vertrekken en dat betekent dat we voldoende tijd hebben om op te staan. Uit de douche stroomt veel en warm water, dus ik zie mijn kans schoon om mij weer voor het eerst in anderhalve week te scheren. Vaarwel met de baard!

Ook zeggen we (weer) vaarwel tegen Nadine – zij begint morgen aan haar reis naar Australië -, maar maken we kennis met vier nieuwe familieleden die met ons naar de gorilla’s in Oeganda gaan. Voor het echter zover is gaan we in Kenia nog naar Masai Mara en Nakuru.

Tijdens een korte stop voor boodschappen duiken we snel de bank en het wisselkantoor in om aan felbegeerde US Dollars te komen. Dat viel gisteren namelijk niet mee. Vrijwel geen enkele bank in Oost Afrika accepteert Maestro, en sommigen nemen ook geen genoegen met Mastercard. Visa lijkt het enige welkome betaalmiddel; zelfs in een grote stad als Nairobi. Overigens is het pinnen vaak nog gemaximeerd op een paar honderd dollar, dus meerdere pogingen verspreid over meerdere dagen is noodzakelijk om te voorkomen dat de Credit Cards worden geblokkeerd; wat zowel mij en Vanou al is overkomen.

Na het bezoek aan het wisselkantoor zijn we daadwerkelijk onderweg en al snel duiken we weer The Great Rift Valley in. Vanaf de weg hebben we een mooi uitzicht over de vallei en we zijn verbaasd dat we op dat moment op 2140 m hoogte zitten.

De weg naar Masai Mara is bijna net zo beroerd als die naar South Luangwa, zij het dat deze deels geasfalteerd is. Deels, omdat een deel uit dirtroad bestaat; deels, omdat het geasfalteerde stuk meer weg heeft van een Zwitserse gatenkaas. Herinneringen aan de snelweg in Mozambique komen weer naar boven (al schijnt deze er tegenwoordig keurig bij te liggen).

We overnachten in permanente tenten op Flamingo Camp net buiten Masai Mara. Vrijwel direct nadat we zijn aangekomen stappen we weer in de minibussen met 4WD. Het bezoek aan het Masai-dorp slaan we over – de belevenis van eergisteren zit nog vers in het geheugen – en gaan direct het park in. Het regenseizoen is inmiddels begonnen en dat is duidelijk te zien. Masai Mara is hartstikke groen en ziet er totaal anders uit dan de aangrenzende Serengeti. De leeuwen zijn in al dat groen vrij eenvoudig te spotten. Olifanten zien we van heel dichtbij, vooral een oud mannetje dat het tegen onze minibus wilde opnemen.

Dag 32 – 13/10/11: nog steeds geen ballonvaart

Gisteren viel ons oog op een folder over een ballonvaart in Masai Mara en bij navraag bleek er nog plek voor ons allemaal om vandaag voor de herkansing te gaan. De migratie is nu hier en mogelijk kunnen we deze vanuit de lucht aanschouwen. Alleen staat er vandaag teveel wind. Alweer. Weer voor niets vroeg opgestaan, weer valt het verjaardagscadeau in duigen. We ontbijten bij de Fig Tree Lodge en gaan op zoek naar de rest. De alternatieve gamedrive is misschien niet zo succesvol als in de Serengeti, maar wel geslaagd. We verlaten het park en gaan op weg naar Lake Naivasha. Mooie kans voor een middagdutje, want vanochtend ging de wekker om half vier (!).

Bij aankomst in Naivasha ziet het weer er dreigend uit en de tentjes die er al staan zijn mogelijk niet geheel waterproof. We verruilen de tenten voor de zekerheid voor de dorm. Wel zo prettig en nog veiliger ook vanwege de hippo’s die ‘s nachts op de campsite komen grazen. Die avond zien we twee joekels van dichtbij grazend op het groene gras. Alleen knorren ze niet. Dat doe ik wel in de dorm, zal de rest leuk vinden :)

Dag 33 – 14/10/11: Lake Nakuru

Met een klein bootje verkennen we het meer van Naivasha. We zien nijlpaarden van heel dichtbij en het belooft een mooi boottochtje te worden. Het dreigende weer is echter blijven hangen en al snel begint het steeds harder te regenen. Onze regendichte kleren liggen nog in de truck en die is onderweg van Nairobi naar Nakuru. Omdat we geen zin hebben om te compleet te verregenen en om in het slechtste geval verkouden te worden, laten we ons afzetten aan de kant. Bij verkoudheid mogen we namelijk niet naar de gorilla’s die we over een kleine week willen bezoeken. Ik zeg het niet graag, maar ‘better safe than sorry’. De tocht duurt darom slechts 30 min in plaats van 2 uur. Na een kop koffie om op te warmen vertrekken we naar Nakuru.

Daar crossen we weer rond in de 4×4 minibusjes waar we de laatste dagen mee op pad zijn geweest. Wat vervoer betreft is het eigenaardig om te zien dat elk land of park een andere voorkeur heeft voor een bepaald type voertuig. In South Luangwa reden voornamelijk de open safaribakken van Land Rover en Toyata Landcruiser, in Serengeti zagen we vooral dichte jeeps met een panorama dak en in Masai Mara en de rest van Kenia zijn het vooral gepimpte minivans voorzien van 4WD, panorama dak en een snorkel voor de luchtinlaat. Topper van de gamedrive? Zwarte neushoorn! Vogelliefhebbers zouden misschien voor de flamingo’s hebben gekozen…

Dag 34 – 15/10/11: Naar Oeganda

600 km moet worden afgelegd van Nakuru naar Kampala, de hoofdstad van Oeganda. Met een grensovergang, heuvelachtige wegen en veel vrachtverkeer zitten we de hele dag in de truck. Onderweg passeren we de evenaar. Je zou een alles verbrandende hitte verwachten, maar het punt ligt op 3 km hoogte verscholen tussen de wolken. Ik gebruik de korte stop waarbij tijd is voor foto’s en een bushtoilet om een lange broek en schoenen aan te trekken, want het is hier wat frisjes.

Nadat we de evenaar zijn gepasseerd dalen we weer langzaam af richting Eldoret over een versleten stuk snelweg met spoorvorming van de buitencategorie. De grensovergang verloopt soepel en rond 15:00 uur rijden we Oeganda binnen. Eerste indruk klopt aardig met de verwachting: Groen, glooiend en bosrijk. Ook terug van weggeweest zijn de zelfgemaakte bakstenen, die we in Malawi voor het laatst hebben gezien, al zie ik er hier niet zoveel als in Malawi en Zambia. In Jinja pikken we de vergunningen op voor de gorilla’s en vanaf daar is het nog zo’n 85 km naar Kampala, eindbestemming van deze dag en startpunt voor de komende dagen in Oeganda.