Oeganda (2)

Dag 42 – 23/10/11: Jinja

We zijn in ‘the adventure capital of East Africa’ waar van alles te beleven is zoals rafting, het bezoeken van de bron van de Nijl en nog veel meer. Aan het meeste hebben Vanou en ik niet veel behoefte, dus we doen het vandaag weer lekker rustig aan. Even zwemmen in een dode bocht van de Nijl en verder genieten we vooral van de zon en van het uitzicht. Achteraf een goede keuze, want de Nijl is wat rafting betreft niet zo indrukwekkend als de Zambezi en de bron van de Nijl is niet meer dan een riviermonding van Lake Victoria. We missen dus eigenlijk niets. De batterijen zijn in ieder geval weer helemaal opgeladen, ook al is het slechts voor de laatste dagen van de vakantie.

Dag 43 – 24/10/11: Eldoret

Als we wakker worden hoor ik de eerste dikke druppels van een regenbui op het canvas van onze tent neerslaan. Niet veel later barst het onweer los en dat is verdomde jammer, want we staan op het punt om naar naar Eldoret in Kenia te vertrekken. Zodra de ergste regen na drie kwartier voorbij is breken we – nog steeds in de regen – de tent af en ontbijten we knus maar opeen gepakt onder een afdak.

De vraag is of we meteen vertrekken of dat we wachten totdat het opdroogt? We hebben 12 km dirtroad te gaan voordat we weer op asfalt rijden en het is vrijwel zeker dat we vast komen te zitten. Maar omdat de vooruitzichten wat weer betreft niet best zijn en we zo’n zeven uur rijden voor de boeg hebben, besluiten we het er toch op te wagen. Zij het met een omweg om de kans op vast komen te zitten iets te reduceren. Wij hebben geluk, al rijden we een groot gedeelte licht zijwaarts en oncomfortabel over de bolle weg. De andere overlandtruck die achter ons aanrijdt heeft minder geluk. Zij verliezen drie kostbare uren op weg naar Rwanda.

Vanaf Jinja rijden we voort richting de grens en daarna sukkelen we verder over weg naar Eldoret die we al eerder hebben bereden en die meer weg heeft van een spoorbaar dan een snelweg. Overigens wordt eraan gewerkt, dus als we ooit terugkomen ligt hier misschien wel een strak stuk asfalt?

In Eldoret probeer ik geld op te nemen met Visa, maar de pinautomaten zijn leeg. En dan krijg ik plots een telefoontje van mijn vrienden van Visa. Volgens een notitie zit ik de rest van de vakantie in Oeganda, terwijl er zojuist geprobeerd is geld op te nemen in Kenia. Niks aan de hand dus. Ik trek lering uit het feit dat ik de volgende keer explicieter moet zijn door te vermelden dat Nairobi in Kenia ligt om zo te voorkomen dat de (onjuiste) aanname wordt gemaakt dat die stad in Oeganda ligt. Verder is het wel geruststellend dat ze bij Visa de boel nauwlettend in de gaten houden als het om fraude gaat. Ook al is het de afgelopen weken veel raak geweest met ‘false positives’.

Op de campsite net buiten Eldoret zit vrijwel niemand te wachten op het opzetten van natte, klamme tenten en de upgrades vliegen bij de receptie als warme broodjes over de balie. De laatste keer tent opzetten en afbreken ligt met deze keuze al achter ons! In de bar vieren we ten slotte de verjaardag van Mike en van Carola. Al smokkelen we iets met de laatste want we zingen – op haar verzoek om eerder te kunnen gaan slapen – al om elf uur in plaats van middernacht.

Dag 44 – 25/10/11: Nairobi (3)

We zijn weer terug en daar zijn we om meerdere redenen minder gelukkig om. Allereerst omdat de vakantie erop zit. Ten tweede omdat er de afgelopen dagen aanslagen zijn geweest door Somaliërs van Al-Shabaab op drukke plekken in Nairobi. Er is in de hoofdstad al weinig te beleven en echt veilig is het er de laatste tijd niet. Maar als je dan twee dagen binnen in het hotel moet blijven is de lol er echt vanaf.

We pakken onze spullen uit de truck en checken in bij het Meridian Hotel. Na een snelle, warme douche gaan we naar het restaurant waar we met de meeste van de groep nog een hapje eten. Het eten is net als het hotel: vergane glorie. Voor morgen pakken we een taxi naar de Italiaan waar we twee weken eerder hebben gegeten, no doubt. Dan nemen we afscheid van de Belgische dames, de Duitsers en de crew van Nomad, Mike, Vincent en Marvin. Het zit erop!

Dag 45 – 26/10/11: Nairobi (4)

We slapen uit. We waren even bang dat we het verleerd zouden zijn na zes weken vroeg en soms zelfs voor dag en dauw opstaan, maar ‘old habits never die’. Na bet ontbijt met de laatste achterblijvers gaan we Nairobi in voor wat boodschappen.

Zo meteen gaan we wat lunchen – weer met de achterblijvers – en daarna doen we waarschijnlijk niets meer voor de rest van de middag. ‘s Avonds is het plan om met z’n allen wat bij de Italiaan te gaan eten. Mogelijk zelfs dat Mike erbij is. En dan vroeg naar bed. Om 5:00 vertrekken we naar het vliegveld en vervolgens vliegen we terug naar huis.

Dit is de laatste post vanuit Afrika. Het zit er nu echt op! Tijd voor mijn eigen bedje, bad, huis. Tijd voor stamppot. Tijd voor vrienden en familie. Tijd voor de winter – ik zag gisteren de webcambeelden van o.a. Diavolezza en San Bernardino met sneeuw. Maar ook tijd voor mijn nieuwe baan bij Capgemini. Ik sta te trappelen om naar huis te gaan.